пятница, 21 октября 2011 г.

Использование ППЗ при изучении ОБЖ


       Назва електронного засобу навчального призначення. «Педагогічний програмний засіб: Основи безпеки життєдіяльності 10-11 класи»
        Класи, у яких проводяться уроки (урок): 7 класи .
              Загальні методичні рекомендації до вивчення зазначеної  теми  з використанням електронного засобу навчання.
Цей диск ОБЖ 10-11 клас можна використати:
- На уроках біології в 7Х класах по темі «охорона лісів»;
- На уроках біології в 11х класах у розділах «Екологія й навколишнє середовище»;
- На уроках ОБЖ - Надзвичайні ситуації «Лісові пожежі»;
- У роботі факультативу «Людина й природа»;
- У сценарії агітбригади «Мій голос у захист лісу».
Використання  відеофільму наочно показує красу й велич лісів нашої планети, вимагає дбайливого відношення до природи, змушує вживати конкретних заходів у захист лісу.
В 11 класах у розділі III «Основи екології» дану розробку можна вдало використати на уроках біології по темах: «Діяльність людини й сучасний стан біосфери»; «Охорона видової розмаїтості організмів»; «Діяльність людини й сучасний стан біосфери», крім екологічного виховання, учитель має можливість дати старшокласникам творче домашнє завдання - роботу з Інтернет-джерелами  «Ліс - природи храм»
На уроках ОБЖ в 9 класах, демонструючи «Пожежі лісів», учитель може наочно ілюструвати наслідки пожежі: загибель дерев, тваринного миру, небезпека, що грозить людині під час пожежі і його наслідку.
Методична розробка уроку:
Тема уроку: «Охорона лісів».
Тип уроку: урок-лекція з використанням відеофільму.

Мета  уроку: 
  • формування відповідального відношення до природи, її активного збереження;
  •  виховувати екологічну культуру (знання законів по охороні природи);
  • розвивати потребу у спілкуванні з природою;
  • допомогти учням активно проявляти відношення до неї, турбуватися про її стан у сьогоденні й майбутньому.
Задачі уроку:
Ø      розширити та систематизувати знання учнів щодо законів про охрану природи;
Ø      створити та вирішити проблемну ситуацію;
Ø      збагачувати  знання з поведінки людини у надзвичайній ситуації, зокрема під час пожеж у лісі.

Місце проведення уроку: кабінет екології
Методи навчання:
а) словесно-логічний ;
б) словесно-наочний;
в) евристична бесіда (пошукова).
Форми роботи учнів:
а) вирішення ситуаційних завдань;
б) «мозковий штурм»;
в) спостереження й висновки за переглянутим відеофільмом;
г) робота з підручником.
Система оцінювання: часткова
Засоби навчання: електронний підручник ОБЖ 10-11 класи.

Використана література:
Викладання біології в сучасній школі. Д. К. Богданова, 2004 р.,
Заповідники й заказники України,
Системний підхід до біологічного утворення в середній школі. Б.В. Всесвятский, 2000 р.

 Рекомендовані Інтернет-джерела для поглиблення знань учнів, активізації пізнавальної діяльності з того,  що вивчається.
http://drev.info/articles/wood4 Усе про дерева
http://www.forestforum.ru./phorum/viewtopic.php?t=3785 Лісовий форум  Green peace
Різнорівневе домашнє завдання з використанням електронного засобу навчання, Інтернет-джерел.
а) читати матеріал параграфа № 46, с. 191-195;
б) відвідати Інтернет - джерела про охорону лісів;
в) підготувати проект «Мій голос на захист лісу».
г) підготувати плакат «Захистимо ліс!»
д) виготовлення паперу в домашніх умовах.
План уроку з зазначеним годиною кожного  етапу.
I. Організаційний момент                                                                               1-2 хвилини
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності              5 хвилин
III. Вивчення нового матеріалу                                                                       25 хвилин
IV. Узагальнення знань учнів                                                                           5 хвилин
V. Домашнє завдання                                                                                        5 хвилин
VI. Підведення підсумку уроку                                                                        3 хвилини

Хід уроку.
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
 Обговорення проблемної ситуації:
а) Уже багато років у нашій школі проводяться акції
«Замість ялинки - зимовий букет»;
б) «Посади своє дерево».
в) «Макулатуринг»
Із чим це зв'язано?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди й демонстрації відеофільму
Охорона лісів
Ліси є могутніми постачальниками кисню на нашій планеті, тому їх називають «легенями» планети. Лісу регулюють швидкість танення снігів, рівень води в ріках, поглинають шум, послабляють чинність вітру. Ліс - місце перебування багатьох тварин.        
Лісу виконують величезний оздоровчий ефект. Хвойні рослини виділяють у повітря велика кількість фитонцидов, саме у хвойних лісах розміщають санаторії й лікарні для лікування органів подиху. У медицині застосовуються смола хвойних для лікування ран і опіків.
Зі смоли ялиці добувають камфору, вона поліпшує роботу серця. Хвоя багата вітамінами, особливо вітаміном (С). Її відвар використають для лікування й профілактики цинги. Спалюючи деревину їли, одержують активоване вугілля для лікування отруєнь.
Есть храм науки,
А есть еще природы храм
 С лесами, тянущими руки,
Навсречу солнцу и ветрам.
Он свят в любое время суток,
Он ждет меня в жару в стынь.
Входи в него, будь сердцем чуток,
Не оскверняй его святынь.
В сосновом бору и в березовой роще,
Где так многогранно желание жить,
Мне, сильному, только добрее и проще
И человечнее хочется жить
А.  Яшин

Важко переоцінити роль лісів у попередженні виникнення надзвичайних ситуацій екологічного характеру.

Деревина хвойних - коштовна сировина для виготовлення меблів, музичних інструментів, столярних виробів, шпал для залізниць, кріплень шахтних проходів. Надзвичайно цінуються меблі з «цінної деревини» тису. А будинку італійського міста Венеції сотні років стояли на воді на палях з деревини модрини, стійкої до гниття. Велика кількість деревини йде на виготовлення паперу.

Масове вирубування  лісів стає однією з головних причин виникнення екологічних проблем, частих повеней.
Великої шкоди лісам наносять лісові пожежі.



Поширюється пожежа швидко, а ліквідувати дуже важко. Під час пожежі гинуть тварини й тисячі гектарів лісу.
Основною причиною лісових пожеж є порушення правил пожежної безпеки населенням.
Для заощадження лісів здійснюються заходи щодо запобігання незаконних вирубок лісу.






Створюються національні парки, заповідники й інше.
Найбільш відомі природні парки в Україні:
Шацькй, на Волині
Синевір, у Закарпатті , Софіївка, м. Умань ,Дендропарк «Олександрія», м. Біла Церква

Заповідники:
Асканія Нова й Чорноморський у Херсонській області
Кримський, Ялтинский, Карадагский у Криму (Карпатський )
Ліс - природне багатство. Бережи його!
IV. Узагальнення знань учнів
1) Якою повинна бути поведінка людини в лісі?
2) Що передбачає шкільна акція «Макулатуринг»?
V. Домашнє завдання, (різнорівневе)
а) читати матеріал параграфа  № 46, с. 191-195;
б) Інтернет - джерела про охорону лісів;
в) підготувати проект «Мій голос на захист лісу»;
г) підготувати плакат «Захистимо ліс!»;
д) виготовлення паперу в домашніх умовах;
VI. Підведення підсумків уроку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий